Kamióny vymenia naftu za elektrinu a vodík. Je to „len“ otázka času a peňazí

Kamióny na vodíkový pohon sľubujú nulové emisie, menej hluku a menej zápachu. Zároveň ponúkajú aj rýchlejšie tankovanie, väčší dojazd a postupom času aj nižšie náklady. A akú rolu v tomto odvetví hrá TotalEnergies?

vodikove-kamiony.jpg

Pravdou je, že automobilová nákladná doprava bez naftových motorov je zatiaľ víziou budúcnosti.

Európske cesty dnes brázdi 6,2 milióna kamiónov, ale len 0,7 % z nich jazdí na alternatívne palivo, ako sú elektrina, hybridy alebo vodík. Nekonvenčné motory sú stále 3,4 % minoritou aj medzi novo predávanými kamiónmi. Hlavným dôvodom je zatiaľ obmedzený dojazd a vyššia cena oproti naftovým vozidlám.

Diesel zatiaľ vedie, avšak ako dlho?

Dieselový motor stále dominuje, a preto nákladné autá vrátane autobusov produkujú 6 % emisií v celej Európskej únii. Pomery by sa mali začať meniť. Výroba nízkoemisných nákladných áut je poháňaná inováciami, neistou situáciou na trhu s ropou a samozrejme úniovými predpismi, ktoré myslia na životné prostredie.

Na trend znižovania emisií už naskočili významné značky v cestnej nákladnej doprave, ktorými sú napríklad DAF, Daimler, Ford, Iveco, MAN, Scania alebo Volvo. Zaviazali sa k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality najneskôr do roku 2050 – mimochodom, úplne rovnaký cieľ máme aj v TotalEnergies.

Aj preto sme nedávno uzavreli partnerstvo so spoločnosťou Daimler Truck AG, jedným z najväčších výrobcov úžitkových automobilov na svete, aby sme pomohli k dekarbonizácii cestnej nákladnej dopravy. Daimler Truck chce najneskôr do roku 2039 predávať len vozidlá s neutrálnou bilanciou prevádzkových emisií CO2.

Vodíkový alebo elektrický pohon?

V súťaži alternatívnych pohonov nákladných áut získali najväčší náskok elektrické nabíjacie batérie. Mnohí ešte viac fandia vodíku, ktorý produkuje elektrinu pre elektromotor priamo v pohonnom systéme.

Vodíkový pohon má napríklad tieto výhody:

  • bezuhlíková energia, ak sa vyrába z obnoviteľných zdrojov
  • minimálna ekologická stopa s nulovými škodlivými emisiami vo výfukových plynoch
  • dojazd cez 1 000 km na jedno natankovanie, ktoré trvá pár minút
  • jazdný komfort, tichá prevádzka, spoľahlivosť
  • zväčšením vodíkovej nádrže získa auto viac energie bez navýšenia hmotnosti
  • potenciálne nižšie náklady ako nabíjanie batérie elektrinou

Daimler Truck volí obe cesty a inovuje svoje nákladné vozidlá vďaka akumulátorom a aj pomocou vodíkových palivových článkov.

„Sme presvedčení, že uhlíkovo neutrálnu prepravu v budúcnosti umožnia nielen nákladné vozidlá na vodíkové palivové články, ale aj čisté batériové vozidlá,“ hovorí Karin Rådström, generálna riaditeľka spoločnosti Mercedes-Benz Trucks a členka predstavenstva spoločnosti Daimler Truck.

Ako by to mohlo vyzerať v praxi? Na kratšie cesty a ľahšie náklady sa viac uplatnia akumulátory. Na dlhšie cesty a ťažšie náklady sa budú viac hodiť palivové články.

Prekážkou rozmachu vodíka v nákladnej doprave je zatiaľ nedostatočná infraštruktúra. V TotalEnergies pracujeme na všetkých článkoch reťazca – od výroby, cez skladovanie až po dodávky a distribúciu vodíka.

TotalEnergies pomáha budovať vodíkové čerpacie stanice

Počas spolupráce s Daimler Truck pomôžeme so zásobou a logistikou vodíka, výdajom vodíka na čerpacích staniciach, aj vývojom vodíkových vozidiel.

  • Do roku 2030 chceme postaviť a prevádzkovať až 150 vodíkových čerpacích staníc na diaľniciach a v depách pre kamióny v Nemecku, Holandsku, Belgicku, Luxembursku a Francúzsku.
  • Využijeme skúsenosti z Nemecka, kde už dnes prevádzkuje TotalEnergies 24 vodíkových čerpacích staníc pre osobné autá. Prvú vodíkovú stanicu sme tam otvorili v roku 2002.
  • Celkovým úniovým cieľom je výstavba zhruba 300 vodíkových čerpacích staníc pre nákladné vozidlá do roku 2025 a najmenej 1 000 staníc do roku 2030. V Českej republike a Maďarsku by malo v tomto období vzniknúť zhruba dvadsať staníc, na Slovensku do desať, vraví táto štúdia od Asociácie európskych výrobcov automobilov.

Ako jazdí kamión na vodík?

V súčasnej dobe Daimler Truck testuje na cestách v Nemecku nový vylepšený prototyp nákladného automobilu Mercedes-Benz GenH2. Vodíkový kamión má dojazd viac ako 1 000 km na jedno doplnenie paliva. Dve špeciálne nádrže na kvapalný vodík sú vyrobené z ušľachtilej ocele a majú celkovú kapacitu 80 kg.

Pozrite si fotky alebo na video nižšie.

 

Vozidlo má byť rovnako výkonné ako podobné nákladné autá so vznetovými motormi. Prispieť k tomu má kvapalný vodík, ktorý má oproti plynnému vodíku výrazne vyššiu energetickú hustotu. Prvé sériovo vyrábané nákladné vozidlá GenH2 Truck by si zákazníci mohli kúpiť od roku 2027.

Presadia sa?

Či už kamióny budú jazdiť na vodík alebo na batérie nabíjané elektrinou, čistejšie energie budú v nákladnej doprave stále bežnejšie.

Naše energie pre automobilovú dopravu

Okrem vodíkovej infraštruktúry a elektromobility ponúkame rad ďalších produktov a služieb pre oblasť cestnej nákladnej dopravy – napríklad mazivá pre nákladné automobily a autobusy.

Obľúbené sú motorové oleje Rubia, ktoré znižujú opotrebovanie a spotrebu paliva, udržujú čistotu motorov a minimalizujú odstávky a aj čas na opravy. Nákladným vozidlám taktiež poskytujeme analýzu olejov a kvapalín – LubAnac.

 

Dátum vydania: 12. 4. 2022

 

Prečítajte si tiež: