Skip to content

Hyperauto, ktoré ohromí aj superhrdinov: Peugeot 9X8

Možno vám napadlo, že vám ukazujeme najnovší „batmobil“. Lenže toto nie je sci-fi, ale realita. Pretekársky prototyp Peugeot 9X8 bude mať premiéru už v roku 2022 na majstrovstvách sveta FIA WEC.

Pretekársky hypercar Peugeot 9X8 - pohľad spredu

 

Hybridný Peugeot 9X8 s pohonom všetkých štyroch kolies nebude voziť superhrdinov Batmana či Supermana, ale superjazdcov v elitnej triede vytrvalostných pretekov Le Mans Hypercar (LMH). Táto kategória nahradí bývalú LMP1.

     „Nikdy predtým sme nič podobné nevideli.“

     „9X8 otvára novú kapitolu motošportu.“

     „Úplne revolučný.“

     „Takú mieru kreativity som nečakal.“

     „Toto je naozaj budúcnosť pretekárskych špeciálov.“

Takto to vidia piloti tímu Peugeot, ktorí mali možnosť vyskúšať tento nový pretekársky prototyp. Niektorí z nich pretekali aj vo Formule 1, takže ich zvyčajne len tak niečo nerozhádže. Nové pravidlá prinášajú nové možnosti výkonu, aerodynamiky a dizajnu. Môže tak vzniknúť skutočne unikátny automobil.

V čom je toto hyperauto výnimočné?

Pretekársky špeciál Peugeot 9X8, na ktorého vývoji sa podieľame, využíva benzínový motor doplnený systémom rekuperácie kinetickej energie.

Spaľovací motor v zadnej časti automobilu je súčasťou pohonnej jednotky Peugeot Hybrid4 500 kW. Vidlicový šesťvalec 2,6 l 90° biturbo má extrémne vysoký plniaci tlak a výkon 500 kW (680 k). Prevodovka je sedemstupňová sekvenčná.

Predná náprava je poháňaná elektromotorom 200 kW, ktorý sa spravidla zapája do akcie od rýchlosti 120 km/h a vyššej.

Špeciálnu batériu s vysokou energetickou hustotou a 900 V architektúrou vyvíja spoločne divízia Peugeot Sport a Saft, dcérska spoločnosť TotalEnergies. Z dielne TotalEnergies pochádza aj palivo a mazivá.

A čo rýchlosť?

Peugeot 9X8 je stvorený pre preteky. Hoci má byť nový rad LMH kvôli nižším nákladom všeobecne trošku pomalší než jeho predchodca LMP1, očakáva sa, že hyperautá novej generácie budú v závislosti od podmienok taktiež dosahovať najvyššiu rýchlosť nad 300 km/h.

Čo vás určite zaujme, je DIZAJN. Pozrite si úžasné video:

Okúzľujúci zo všetkých strán

Loïc Duval, víťaz legendárnych pretekov 24 hodín Le Mans, to vystihol:

„Existujú autá, pri ktorých si hovoríte: to je krásne spredu, toto z profilu a tamto zozadu. Videl som 9X8 a je naozaj okúzľujúce zo všetkých strán.“

Tak sa poďte pokochať spoločne s nami a vžiť sa do kože budúcich pilotov Peugeotu 9X8.

Pretekársky hypercar Peugeot 9X8 - pohľad spredu a zboku

 

Začneme farbou – sivá Selenium s kontrastnými zelenožltými prvkami vo farbe Kryptonite je použitá na karosérii aj v kokpite. Kokpit sa mierne nakláňa dopredu, tvar karosérie pripomína siluetu šelmy pripravenej na skok.

Pretekársky hypercar Peugeot 9X8 - pohľad zozadu

 

Pohľad zozadu možno fanúšikom spôsobí mierny šok. Kde je spojler?! Nové predpisy povoľujú jeden nastaviteľný aerodynamický prvok, pričom neurčujú, že to musí byť zadné krídlo. Výpočty a simulácie pritom dizajnérom ukázali dobré výsledky aj bez neho. Tvary sú tak plynulejšie a harmonickejšie, hladké plochy nadväzujú na boky a ústia do predných kolies. Na zadku vozidla sa podpísali tri svietiace pazúry.

Pretekársky hypercar Peugeot 9X8 - pohľad zozadu a zboku

 

Nový znak Peugeotu s hlavou leva uvidíte na čele vozidla a podsvietenú verziu tiež na bokoch. Na predných aj zadných svetlách sa blýskajú tri vrypy levích pazúrov. Vonkajšie spätné zrkadlá sú integrované do karosérie, takže neprekážajú prúdeniu vzduchu. Precízne prepracované kolesá adekvátne dopĺňajú vyvážené a jasne štruktúrované boky vozidla. Prieduchy blatníkov odhaľujú pneumatiky.

Pretekársky hypercar Peugeot 9X8 - pohľad zvnútra, kokpit

 

Jedným z najväčších zážitkov je samotný kokpit. Doterajším kabínam pretekárskych vozidiel chýbala identita značky. To sa teraz mení. Prostredníctvom onboard kamery si počas pretekov užijete skvelý dizajn kokpitu spolu s jazdcami aj v televízii.

Dizajn Peugeotu 9X8 už dokonca vyhral jednu prestížnu cenu – bol vyhlásený za najkrajšie hyperauto na 37. ročníku Medzinárodného automobilového festivalu Grand Prix.

Peugeot 9X8 – technické údaje v kostce

  • Trieda: Le Mans Hypercar (LMH)
  • Dĺžka: 5 000 mm
  • Šírka 2 080 mm
  • Výška: 1 180 mm
  • Rázvor: 3 045 mm
  • Pohonné ústrojenstvo: Peugeot Hybrid4 500 kW (pohon všetkých kolies)
  • Zadný pohon: 500 kW (680 hp), 2,6 l twin-turbo, 90-stupňový benzínový spaľovací motor V6 + sedemstupňová sekvenčná prevodovka
  • Predný pohon: 200 kW elektromotor-generátor + jednorýchlostný reduktor
  • Batéria: 200 kW elektromotor-generátor + jednorýchlostný reduktor
  • Palivo a mazivá: TotalEnergies

Kedy nové technológie uvidíme v bežnej prevádzke?

Pretekársky Peugeot 9X8 je teraz vo fáze prototypu. V ostrej akcii sa predvedie v roku 2022 na majstrovstvách sveta vytrvalostných pretekov FIA WEC, ktorých súčasťou je aj podnik 24 hodín Le Mans. Za volantom 9X8 uvidíme napríklad bývalých jazdcov Formuly 1 Jeana-Érica Vergneho, Kevina Magnussena a Paula di Restu.

Extrémne preteky 24 hodín Le Mans sú výbornou skúškou pre Peugeot aj TotalEnergies. Autá absolvujú 5 400 kilometrov v priebehu jedného dňa, čo je skoro toľko, koľko najazdí automobil Formuly 1 za celú sezónu. V súťaži tak pôjde nielen o športový výsledok, ale aj o test hybridného systému a technológie na zníženie spotreby paliva, resp. emisií CO2.

Spoločne s Peugeotom si sľubujeme, že získané poznatky využijeme nielen pri podpore budúcnosti motošportu a vývoji komponentov pre sériové vozidlá, ale aj pre automobilové mazivá.

Držme si palce, aby sme výsledky čoskoro videli aj na našich cestách.

Prečítajte si tiež:

Zaregistrujte sa pre odber NEWSLETTERU!

A získajte to najzaujímavejšie zo sveta TotalEnergies

PRÁVNE UPOZORNENIE

Chcem sa prihlásiť sa na odber Newslettera a potvrdzujem, že som sa zoznámil/a so Zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu Newslettera je možné sa kedykoľvek odhlásiť tu alebo prostredníctvom odkazu v zaslanom Newsletteri.