Skip to content

5 trendov, ktoré zmenia logistiku a cestnú dopravu nielen na Slovensku

Regulácia, náklady, palivá, digitalizácia a technológie. To sú hlavné témy pre dopravcov a logistické firmy na najbližšie mesiace a roky. V TotalEnergies máme nejedno riešenie.

Vodička v reflexnej veste za volantom kamióna

 

  1. Zmeny a regulácia na európskom trhu
  2. Znižovanie nákladov
  3. Alternatívne palivá
  4. Digitalizácia dokumentov
  5. Autonómne kamióny a ďalšie inovácie

1) Zmeny a regulácia na európskom trhu

Hoci sa očakáva, že cestná doprava v roku 2022 vzrastie o takmer 5 % a dostane sa späť na úroveň pred začiatkom epidémie covid-19, predpovede pre dopravné firmy nie sú úplne optimistické.

Z dôvodu rastúcich cien energií a pohonných hmôt, narušených dodávateľských reťazcov (nedostatok čipov, uzavretie tovární kvôli covidu-19), obmedzenej prepravnej kapacity námornej dopravy a vysokej inflácie budú dopravcovia, ako aj ďalšie firmy bojovať o miesto na trhu. Ceny nových ťahačov rastú o 15 – 25 %, hoci predaje klesajú a flotily po celej Európe starnú. Zdražuje aj údržba, servis a je problém s dostupnosťou niektorých náhradných dielov.

V roku 2023 sa naplno prejaví tzv. cestný balíček (Mobility Package), ktorý zavádza prísnejšie pravidlá pre cezhraničnú prepravu v rámci Európskej únie. Dopadne predovšetkým na prepravcov z Bulharska, Rumunska a pobaltských krajín. Profitovať by na tom však mohli dopravné spoločnosti zo Slovenska a susedných krajín vrátane Poľska, ktoré sú vďaka svojej polohe bližšie západnej Európe.

2) Znižovanie nákladov

Ako znížiť náklady na servis a prevádzku? Jedným z hlavných faktorov je okrem iného preventívna a proaktívna údržba.

V prípade moderných vozidiel v súčasnosti platí trend maximálne predĺžiť výmenný interval olejových náplní a minimalizovať počet pravidelných servisných prehliadok. Preto je veľmi dôležité proaktívne sledovať technický stav a eliminovať neplánované odstávky vozidla.

Nižšie uvádzame niekoľko príkladov proaktívnej údržby, ktoré môžu viesť k zníženiu nákladov na mimoriadny (neplánovaný) servis:

Sledujte stav a opotrebovanie motora pomocou analýzy LubAnac

  • Táto diagnostika je schopná odhaliť zvýšené opotrebovanie pohyblivých častí motora vďaka analýze oterových kovov a zároveň prípadný únik chladiacej kvapaliny do oleja. Ďalej LubAnac odhalí palivo v motorovom oleji vrátane zvýšeného množstva sadzí, ktoré môže viesť k zaneseniu filtra pevných častíc (FAP).
  • Vďaka službe LubAnac poznáte stav svojho motora a zabránite tak neplánovanej odstávke vozidla, poprípade prepnutiu do núdzového servisného režimu.

 

Maximalizujte životnosť SCR katalyzátorov

Nákladné vozidlá dnes musia plniť stále prísnejšie emisné normy. Dôsledkom je viac zložitých dielov pod kapotou a vyššie náklady na servis a opravy. Jedným z nich je systém SCR (selektívna katalytická redukcia), ktorý znižuje emisie oxidu dusíka naftových motorov nákladných vozidiel, autobusov a strojov.

Ak vaše vozidlá nie sú v prevádzke plne zaťažené, robia časté zastávky alebo pracujú pri nízkych teplotách, môže sa stať, že výfukové plyny nebudú mať dostatočnú teplotu na to, aby sa v nich rozprestrelo AdBlue. Následkom nedostatočného rozprestretia AdBlue vo výfukových plynoch môžu vznikať kryštáliky kyseliny kyanúrovej na mriežkach SCR katalyzátora, ktoré vedú k jeho zaneseniu a nutnosti následnej výmeny celého SCR katalyzátora.

10 l balenie kvapaliny ClearNOx

V TotalEnergies sme vyvinuli produkt ClearNOx. Ide o kvapalinu AdBlue obsahujúcu navyše aditíva, ktoré zabraňujú tvorbe kryštálikov a udržujú systém SCR katalyzátorov čistý.

 

ClearNOx prináša tieto výhody:

  • udržuje systém SCR čistý, bráni tvorbe kryštálikov,
  • patentované zloženie, pri ktorého vývoji sme spolupracovali s výrobcami motorov a nákladných vozidiel,
  • jednoduché použitie – plní sa do nádrže na kvapalinu AdBlue.

 

3) Alternatívne palivá

Kamión na elektrický pohon pri nabíjacej stanici

 

Cestná doprava sa podieľa 10 % na svetovej produkcii skleníkových plynov. Jej podiel rastie zo všetkých sektorov najrýchlejšie. Tlak na väčšiu udržateľnosť preto bude silnieť aj tu.

Koniec predaja spaľovacích motorov, ktorý postupne stanovujú európske aj mimoeurópske štáty, sa tak najskôr bude v budúcnosti týkať aj nákladnej dopravy. Veľké firmy zavádzajú udržateľné ciele pre svoje flotily a spolupracujú priamo s výrobcami bezemisných nákladných vozidiel. Aj niektorí zákazníci sú ochotní si priplatiť za doručenie tovaru, ktorý je ohľaduplnejší k prírode.

Podľa prieskumu európske logistické firmy očakávajú, že v roku 2025 bude pomer fosílnych a alternatívnych pohonov v ich flotilách 50: 50. Dopyt po naftových motoroch klesol v roku 2022 podľa toho istého prieskumu na 30 % (z 50 % v roku 2018).

Medzi výrobcami ťahačov vidíme dve skupiny a každá preferuje iný pohon:

  • Elektrina – časť výrobcov stavia na elektrické ťahače vďaka nižším nákladom na výrobu a stále sa rozširujúcej dobíjacej infraštruktúre.
  • Vodík – ostatní veria pohonu na vodík, pretože je vhodnejší na dlhšie vzdialenosti, pre ťažší náklad a rýchlejšie je možné doň doplniť palivo.

TotalEnergies pomáha s rozvojom oboch technológií. Uzavreli sme partnerstvo so spoločnosťou Daimler Truck AG, jedným z najväčších výrobcov úžitkových automobilov na svete, aby sme podporili rozvoj vodíkových nákladných vozidiel. Pre elektromobily ponúkame výkonné nabíjačky do firiem a domácností. A myslíme aj na štandardné naftové motory, ktoré s olejmi Rubia Fuel Economy šetria palivo aj prírodu.

Prevozom tovaru to nekončí. K produkcii emisií CO2 prispievajú aj skladiská a ďalšie časti prepravného reťazca. Preto sme v spolupráci s našimi zákazníkmi vyvinuli nové obaly Quartz Box na motorové oleje. Ušetria až 86 % plastov, sú lacnejšie na likvidáciu a pri transporte sa ich na paletu vojde o 20 % viac.

K väčšej transparentnosti celého odboru prispeje takzvaný Carbon reporting – presný rozpis produkcie skleníkových plynov v každom kroku prepravy. Dohľad zákazníkov a stakeholderov bude lepšie motivovať firmy znižovať emisie a tým pomôže aj ich imidžu a konkurencieschopnosti.

4) Digitalizácia dokumentov

Ďalšou chystanou novinkou pre cestnú dopravu a logistické firmy je digitalizácia nákladnej dopravy.

Už pred časom schválila Európska únia nariadenie o informáciách o elektronickej nákladnej doprave (eFTi). Šlo o prvý krok k správe dokumentov a komunikácii firiem s úradmi čisto v elektronickej podobe.

Odvtedy sa nariadenie začína zavádzať do praxe, aktuálne definíciou technických parametrov. Do platnosti vstúpi v roku 2024. Cieľom je znížiť administratívnu záťaž, papierovanie, zefektívniť komunikáciu a udržateľnosť celého odboru logistiky.

Spolu s digitalizáciou sa očakáva taktiež ďalšie rozšírenie elektronickej verzie dokladov e-CMR (snáď priamo v rámci eFTi), ktorú nedávno schválilo na svojom území Nemecko. Očakáva sa, že e-CMR bude povinný od roku 2026.

V TotalEnergies pre svojich partnerov ponúkame elektronickú fakturáciu. Elektronickú faktúru vám doručíme až o 4 dni skôr než klasickú papierovú.

5) Autonómne kamióny a ďalšie inovácie

Vizualizácia čierneho autonómneho elektrického kamióna na diaľnici

 

Najčastejšie počúvame o autonómnom riadení v spojitosti s osobnými autami alebo taxislužbami. Experti sa však zhodujú, že prvým široko využívaným autonómnym dopravným prostriedkom budú nákladné vozidlá.

Kamióny totiž strávia väčšinu cesty na diaľnici, kde je premávka predvídateľná. Oproti osobným vozidlám ich vysoké kabíny navyše ponúkajú vhodnejšie umiestnenie senzorov pre lepší prehľad o okolitej doprave.

Nákladné vozidlá bez vodiča by odboru logistiky významne uľavili znížením celkových nákladov. A rovnako to vidia aj investori: v roku 2017 získali spoločnosti pracujúce na vývoji autonómnych kamiónov 100 miliónov dolárov, v roku 2021 už to bolo 5,6 miliardy dolárov.

A aké konkrétne výhody prinesie autonómne riadenie do cestnej dopravy?

  • Menej vodičov: Či už ide o nákladné vozidlo úplne bez vodiča, alebo dohľad jedného vodiča nad viacerými kamiónmi naraz.
  • Rýchlejšia a efektívnejšia preprava: Autonómny kamión zvládne uraziť trasu k zákazníkovi rýchlejšie vďaka pracovnému času bez obmedzenia a nutnosti robiť povinné prestávky.
  • Neprerušená prevádzka: Pri správnej údržbe môžu autonómne vozidlá fungovať vo dne aj v noci 365 dní v roku.
  • Vyššia bezpečnosť: Neúnavný počítač znižuje riziko dopravnej nehody, ktorá je v prípade ťažkých nákladných vozidiel obzvlášť nebezpečná.
  • Menej papierovania a vylepšenie procesov: Napríklad pre dodávky na zložitejšie miesta (s ktorými si počítač zatiaľ neporadí) využívajú spoločnosti už dnes asistenciu človeka, ktorý prevezme riadenie na časť cesty (takzvaná „first mile“ alebo „last mile“).

Autonómne nákladné vozidlá sa dnes testujú na cestách napríklad v USA alebo vo Švédsku. Test z roku 2021 ukázal, čo autonómne kamióny dokážu: nákladné vozidlo spoločnosti TuSimple doručilo v USA náklad melónov o 42 % rýchlejšie (za 14 hodín) než človekom riadený kamión (za 24 hodín). Iba pri nakládke a vykládke asistoval človek, takmer 1,5 tisíca kilometrov absolvoval kamión úplne sám (na „middle mile“).

Firma Locomation testuje režim konvoja s dvoma kamiónmi a dvoma vodičmi. Kamión idúci vpredu má za volantom vodiča. Druhý kamión ide autonómne za ním a jeho vodič môže medzitým odpočívať. Obaja sa pravidelne striedajú. Konvoj oboch kamiónov tak podľa americkej legislatívy môže ísť nonstop až 22 hodín – prepraví tak tovar dvakrát rýchlejšie a dvakrát ďalej.

Druhým a menej rizikovým spôsobom testovania je prevádzka autonómnej techniky iba v areáli firmy. Spoločnosť Outrider takto v britskom Brightone prevádzkuje autonómnu flotilu ťahačov, ktoré manipulujú s prívesmi po areáli. Vozidlá pracujú 16 hodín denne a dozerá na ne niekoľko pracovníkov.

Sledujte aj naďalej vývoj cestnej dopravy bez vodiča. Môže byť bližšie, než sme si mysleli.

Aktuálnych trendov, ktoré v dnešnom post covidovom čase pretvárajú cestnú dopravu aj logistiku, je ešte viac: logistika 4.0, roboty, automatizácia, umelá inteligencia (AI) alebo blockchain.

Prajeme vám šťastnú cestu, nech už ste v role dopravcov, alebo zákazníkov.

 

Dátum vydania: 29. 9. 2022

Zaregistrujte sa pre odber NEWSLETTERU!

A získajte to najzaujímavejšie zo sveta TotalEnergies

PRÁVNE UPOZORNENIE

Chcem sa prihlásiť sa na odber Newslettera a potvrdzujem, že som sa zoznámil/a so Zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu Newslettera je možné sa kedykoľvek odhlásiť tu alebo prostredníctvom odkazu v zaslanom Newsletteri.