
V preklade „výrobca originálneho vybavenia“. V praxi to znamená, že produkt (motorový olej, prevodový olej, chladiaca kvapalina atď.) bol testovaný samotnou automobilkou a na základe vyhovujúcich výsledkov všetkých skúšok a testov mu bolo vystavené schválenie (tzv. approval), ktoré garantuje splnenie všetkých požiadaviek a technických a výkonových parametrov konkrétneho výrobcu vozidiel.
Jednou z najznámejších a najpoužívanejších OEM špecifikácií pre motorové oleje je norma VW 504.00 / VW 507.00. Ide o výkonový predpis určený pre vozidlá koncernu Volkswagen Group – napríklad VW Passat B7 2.0 TDI s filtrom pevných častíc, Audi A4 B8 1.8 TFSI, Škodu Superb 2.0 TDI CR, SEAT Leon 1.4 TSI a ďalšie.
No ak na obale oleja vidíte zmienku o tejto špecifikácii, nemusí to ešte automaticky znamenať, že olej skutočne všetky požiadavky normy spĺňa. Výrobca tým môže iba deklarovať kompatibilitu. Jedinú stopercentnú istotu poskytuje tzv. OEM approval – oficiálne schválenie automobilkou, že daný olej bol testovaný a skutočne zodpovedá všetkým požiadavkám konkrétnej normy a je plne kompatibilný s požiadavkami motora vášho vozidla.
Výber oleja podľa OEM špecifikácie je každopádne najjednoduchší spôsob, ako sa vyhnúť kúpe nevhodného produktu pre vaše auto.
Všetky tieto normy hovoria o rovnakej veci – výkonovej úrovni motorových olejov s ohľadom na odlišnosti a priority konkrétnej normy. Tieto medzinárodné špecifikácie upravujú iba základné parametre a výkonové požiadavky na motorový olej. Ale v žiadnom prípade nemôžu nahradiť továrenské OEM normy, ktoré sú oveľa prísnejšie v niektorých špecifických požiadavkách (opotrebenie niektorých častí motora, usadeniny, kompatibilita s FAP, SCR, rôznymi typmi palív, atď) a reflektujú špecifické požiadavky konkrétneho motora.
ACEA (European Automobile Manufacturers Association)
Európska norma pre motorové oleje rozdeľuje produkty podľa typu motora a pre každý má príslušné písmeno:
API (American Petroleum Institute)
API stanovuje výkonnostné štandardy motorových olejov. Zaujímavosťou je, že na rozdiel od európskych noriem nerieši množstvo sulfátového popola – teda to, či vozidlo má alebo nemá filter pevných častíc. Detailnejšie označenie sa potom skrýva v príslušnom písmene:
ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee)
Posledné vydanie tejto americkej normy sa zameriava na zníženie HTHS viskozity, ktorá má vplyv na zníženie vnútorného trenia motora as tým súvisiacu úsporu paliva a zníženie emisií.
Tieto oleje sú všeobecne odporúčané najmä ázijskými výrobcami vozidiel, pretože zodpovedajú konštrukcii ich úsporných motorov s nízkym trením.
JASO (Japanese Automotive Standards Organization)
Špecifická norma upravuje požiadavky pre osobné autá, nákladné autá, stavebné stroje a poľnohospodárske stroje, ale aj motocykle a skútre:
Viskozita alebo tekutosť sa riadi normou SAE (Society of Automotive Engineers) a delí oleje podľa viskozity v zime (prvé číslo + „W“ ako winter) a počas vysokých teplôt (druhé číslo).
Viskozitu motorového oleja určuje norma SAE J300. Obvykle sa skladá sa z dvoch čísel.
Príklady viskozitných tried
1. Užívateľský manuál
Jedným z najspoľahlivejších zdrojov je jednoznačne servisná knižka alebo užívateľský manuál k vášmu vozidlu. Výrobca auta tu uvádza viskozitu na základe OEM špecifikácie a intervaly výmeny oleja. Mali by ste tu nájsť aj odporúčania na ďalšie dôležité kvapaliny - prevodový olej, chladiaca a brzdová kvapalina.
Tip: Pokiaľ manuál nemáte, zvyčajne si ho môžete stiahnuť ako PDF z webu výrobcu auta.
2. Štítok v motorovom priestore alebo pod kapotou
Niektoré autá majú štítok s odporúčanou OEM špecifikáciou oleja, ktorý je nalepený na vnútornej strane kapoty alebo na viečku olejovej nádrže.
3. Online – LubAdvisor od TotalEnergies
Stačí zadať značku, model a rok výroby auta a získate odporúčaný konkrétny motorový olej, prevodový olej, chladiacu kvapalinu atď. Pre detailné info, ako pracovať s LubAdvisorom, sme spísali aj osobitný článok.
Ak chcete vedieť viac ohľadom značiek a skratiek alebo olejov všeobecne, budeme radi, keď sa nám na emailovou adresu: [email protected].