hero image blog 3
News

Skratky a označenia v motorových olejoch – stručný sprievodca


Niet divu, že sa pri pohľade na spleť informácií na obaloch motorových olejov a mazív mnohí cítia ako v španielskej dedine. Veď nie každý je automechanik alebo odborník na mazivá. :) Preto sme pre vás pripravili rýchly prehľad skratiek a označení, ktorý vám výber oleja uľahčí.
Rovnako ako napr. pri potravinách, kde zloženie často rozhoduje, či si ich kúpite, alebo nie, aj na obaloch olejov nájdete kľúčové informácie. Poďme sa pozrieť na najčastejšie skratky a vysvetliť si pojmy, ktoré tieto skratky znamenajú.

OEM: Original Equipment Manufacturer

V preklade „výrobca originálneho vybavenia“. V praxi to znamená, že produkt (motorový olej, prevodový olej, chladiaca kvapalina atď.) bol testovaný samotnou automobilkou a na základe vyhovujúcich výsledkov všetkých skúšok a testov mu bolo vystavené schválenie (tzv. approval), ktoré garantuje splnenie všetkých požiadaviek a technických a výkonových parametrov konkrétneho výrobcu vozidiel.

Jednou z najznámejších a najpoužívanejších OEM špecifikácií pre motorové oleje je norma VW 504.00 / VW 507.00. Ide o výkonový predpis určený pre vozidlá koncernu Volkswagen Group – napríklad VW Passat B7 2.0 TDI s filtrom pevných častíc, Audi A4 B8 1.8 TFSI, Škodu Superb 2.0 TDI CR, SEAT Leon 1.4 TSI a ďalšie.

No ak na obale oleja vidíte zmienku o tejto špecifikácii, nemusí to ešte automaticky znamenať, že olej skutočne všetky požiadavky normy spĺňa. Výrobca tým môže iba deklarovať kompatibilitu. Jedinú stopercentnú istotu poskytuje tzv. OEM approval – oficiálne schválenie automobilkou, že daný olej bol testovaný a skutočne zodpovedá všetkým požiadavkám konkrétnej normy a je plne kompatibilný s požiadavkami motora vášho vozidla.

Výber oleja podľa OEM špecifikácie je každopádne najjednoduchší spôsob, ako sa vyhnúť kúpe nevhodného produktu pre vaše auto.

 

 

Medzinárodná špecifikácia motorových olejov
 

  • API (American Petroleum Institute)
     
  • ACEA (European Automobile Manufacturers Association)
     
  • ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee)
     
  • JASO (Japanese Automotive Standards Organization)
     

Všetky tieto normy hovoria o rovnakej veci – výkonovej úrovni motorových olejov s ohľadom na odlišnosti a priority konkrétnej normy. Tieto medzinárodné špecifikácie upravujú iba základné parametre a výkonové požiadavky na motorový olej. Ale v žiadnom prípade nemôžu nahradiť továrenské OEM normy, ktoré sú oveľa prísnejšie v niektorých špecifických požiadavkách (opotrebenie niektorých častí motora, usadeniny, kompatibilita s FAP, SCR, rôznymi typmi palív, atď) a reflektujú špecifické požiadavky konkrétneho motora.
 

ACEA (European Automobile Manufacturers Association)

Európska norma pre motorové oleje rozdeľuje produkty podľa typu motora a pre každý má príslušné písmeno:

  • A (benzínové) alebo B (dieslové) staršie motory bez emisných systémov ako napríklad filter pevných častíc alebo SCR katalyzátorov, ktoré okrem iného upravujú HTHS viskozitu.
  • C – moderné benzínové aj dieselové motory s filtrom pevných častíc alebo SCR katalyzátorom, upravujúcimi rozsah HTHS viskozity a s nízkym obsahom sulfátového popola. (Ďalej sa delia na špecifické triedy ako C1, C2, C3, …)


API (American Petroleum Institute)

API stanovuje výkonnostné štandardy motorových olejov. Zaujímavosťou je, že na rozdiel od európskych noriem nerieši množstvo sulfátového popola – teda to, či vozidlo má alebo nemá filter pevných častíc. Detailnejšie označenie sa potom skrýva v príslušnom písmene:

  • S – benzínové motory
  • C – dieselové motory


ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee)

Posledné vydanie tejto americkej normy sa zameriava na zníženie HTHS viskozity, ktorá má vplyv na zníženie vnútorného trenia motora as tým súvisiacu úsporu paliva a zníženie emisií.

  • ILSAC GF-6A: Oleje viskozitného rozsahu SAE xW-20 (resp. xW-30) s HTHS viskozitou min. 2,6 cP (resp. min. 2,9 pre xW-30)
  • ILSAC GF-6B: Oleje viskozitného rozsahu SAE 0W-16 a 0W-12 s HTHS viskozitou min 2,3 cP. 


Tieto oleje sú všeobecne odporúčané najmä ázijskými výrobcami vozidiel, pretože zodpovedajú konštrukcii ich úsporných motorov s nízkym trením.


JASO (Japanese Automotive Standards Organization)

Špecifická norma upravuje požiadavky pre osobné autá, nákladné autá, stavebné stroje a poľnohospodárske stroje, ale aj motocykle a skútre:

  • JASO GLV-1: Špecifikácia pre najnovšie benzínové motory, vyžadujúce veľmi nízku HTHS viskozitu 
1,7 až 2,0 cP a pre viskozitný rozsah SAE 0W-8.
  • JASO MA/MA2: Pre motocyklové motory s mokrou spojkou. Bežne odporúčaná špecifikácia pre väčšinu športových a cestovných motoriek.
  • JASO MB: Pre motocyklové motory bez mokrej spojky, napríklad skútre.
  • JASO FA-FD: Olej pre dvojtaktné motory motocyklov, skútrov a snežných skútrov.
  • JASO DH1-DL1: Pre úžitkové vozidlá vybavené dieselovým motorom (ľahké, stredne ťažké).


 

Viskozitná trieda

Viskozita alebo tekutosť sa riadi normou SAE (Society of Automotive Engineers) a delí oleje podľa viskozity v zime (prvé číslo + „W“ ako winter) a počas vysokých teplôt (druhé číslo).

Viskozitu motorového oleja určuje norma SAE J300. Obvykle sa skladá sa z dvoch čísel.

  • Prvé číslo (napr. 5W) označuje bod čerpateľnosti, teda to, ako dobre si olej zachováva tekutosť za studena. Čím je bod čerpateľnosti nižší, tým sa olej ľahšie čerpá a prúdi pri nízkych teplotách. Vďaka tomu je zaručený tzv. rýchlejší nábeh mazania pri studených štartoch.
  • Druhé číslo (napr. 30 alebo SAE 30) udáva viskozitu oleja pri 100°C. Čím je toto číslo vyššie, tým je vyššia aj kinematická viskozita oleja pri 100 °C.


Príklady viskozitných tried

  • 0W-20 – Olej s nízkou viskozitou, určený pre moderné benzínové motory vrátane hybridných pohonov. Veľmi dobré vlastnosti aj v nízkych teplotách. Nízka HTHS viskozita pomáha znižovať spotrebu paliva.
  • 5W-30 a 5W-40 – Univerzálna voľba vhodná pre väčšinu osobných vozidiel. Ponúka rovnováhu medzi spoľahlivým štartom v zime a ochranou motora pri vyšších teplotách.
  • 10W-40 – Často odporúčaný olej pre staršie motory, kde je kľúčová vyššia ochrana pri väčšom zaťažení.
  • 15W-50 – Vhodný pre veterány a športové vozidlá, kde je potrebné udržať pevný mazací film aj pri extrémnom zaťažení a teplotách.

 


Tri miesta, kde nájsť informácie o motorovom oleji pre vaše auto

1. Užívateľský manuál  

Jedným z najspoľahlivejších zdrojov je jednoznačne servisná knižka alebo užívateľský manuál k vášmu vozidlu. Výrobca auta tu uvádza viskozitu na základe OEM špecifikácie a intervaly výmeny oleja. Mali by ste tu nájsť aj odporúčania na ďalšie dôležité kvapaliny - prevodový olej, chladiaca a brzdová kvapalina.

Tip: Pokiaľ manuál nemáte, zvyčajne si ho môžete stiahnuť ako PDF z webu výrobcu auta.


2. Štítok v motorovom priestore alebo pod kapotou

Niektoré autá majú štítok s odporúčanou OEM špecifikáciou oleja, ktorý je nalepený na vnútornej strane kapoty alebo na viečku olejovej nádrže.


3. Online – LubAdvisor od TotalEnergies

Stačí zadať značku, model a rok výroby auta a získate odporúčaný konkrétny motorový olej, prevodový olej, chladiacu kvapalinu atď. Pre detailné info, ako pracovať s LubAdvisorom, sme spísali aj osobitný článok.

 

Ak chcete vedieť viac ohľadom značiek a skratiek alebo olejov všeobecne, budeme radi, keď sa nám na emailovou adresu: [email protected].