Ako sa vyrába a predáva asfalt? Reportáž z miesta, kam sa bežne nepozriete

Predstavte si na Slovensku cestu, ktorá netrasie a vydrží desiatky rokov bez výmoľov, záplat, v silnej premávke, v zime i v lete. Je to sci-fi? Kdeže. Presne tento príbeh začína v našom asfaltovom závode v Kouřimi v stredných Čechách. Pozrite sa na fotky.

asfaltovy-zavod-kourim.jpg

Približne hodinu cesty od Prahy leží mestečko Kouřim.

Je to magické miesto, kde sa história stretáva s prítomnosťou a budúcnosťou. Do minulosti nás vracia miestny skanzen. Aktuálny čas sa počíta podľa bodu astronomického stredu Európy v neďalekom poli. A budúcnosť krajiny, po ktorej chodíme a jazdíme? Tá sa vytvára v nenápadnom areáli TotalEnergies, do ktorého s nami môžete nazrieť v exkluzívnej reportáži.

Kde sa vzal, tu sa vzal

V Kouřimi ročne vyrobíme až 100 000 ton asfaltu. Dalo by sa z neho postaviť niekoľko tisíc kilometrov ciest. Asfalt dodávame na stavby prevažne v Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, Rakúsku, Slovinsku, Rumunsku a taktiež do Nemecka.

kourim-exkurzia.jpg

Asfalt má v Kouřimi dlhú tradíciu. Skladuje sa tu už od konca 60. rokov minulého storočia. Naša spoločnosť si plochu prenajímala od 90. rokov. Od roku 2012 ju vlastníme. O tri roky neskôr areál prešiel prvou veľkou modernizáciou.

V roku 2018 sme postavili modernú modifikačnú jednotku, ktorá mieša asfalt s polymérom, vďaka čomu sa náš sklad asfaltu premenil na jednu z najmodernejších výrobných jednotiek v odvetví bitúmenu.

Mimochodom, bitúmen alebo živica je organická čierna kvapalina. Asfalt je jej najčastejšou formou, získava sa z ropy destiláciou. Povrch, po ktorom chodíme alebo jazdíme autom, sa správne nazýva asfaltová zmes. Asfalt je v asfaltovej zmesi zastúpený podielom 4 – 5 % a má funkciu spojiva, zvyšok tvorí kamenivo a aditíva.

Ako to vyzerá vnútri?

zasobnik-asfalt.jpg

Po vstupe do kouřimského areálu, ktorý je pochopiteľne prísne strážený, vás privíta digitálna tabuľa počítajúca dni bez nehody (v čase našej návštevy 3 684 dní). Poznáte ju z tovární či zo znelky kresleného seriálu Simpsonovci.

Bezpečnosť prevádzky berieme naozaj vážne. Všetci vodiči cisterien prechádzajú pravidelným školením. Bez úspešne splnených testov by pre nich zostali závory zavreté.

Samozrejmosťou sú ochranné pomôcky a nemilosrdné bezpečnostné procedúry. Každý bez výnimky je napríklad pri príchode testovaný na prítomnosť alkoholu.

Samotný areál nie je zvlášť veľký, rozhodne nepripomína veľkú rafinériu. Priestor je kompaktný a v rámci industriálnej kategórie celkom útulný.

Pozdĺž hlavnej cesty stojí šesť asfaltových zásobníkov, veľkých nádrží s objemom 420 m3. Najväčší z nich je ešte desaťkrát väčší. Keby sa v nepravdepodobnom scenári asfalt zo zásobníkov vylial, zastavil by ho masívny 2-metrový plot.

Čo vás za bránou možno prekvapí, je kvetinová výzdoba a všadeprítomná čistota. S nadsádzkou povedané, takmer by ste tu mohli jesť z podlahy. Vlastne z asfaltovej zmesi.

Ruka v ruke s bezpečnosťou a čistotou ide v Kouřimi v prvom rade o skladovanie, výrobu a predaj asfaltu.

Kade asfalt prúdi k zákazníkom

Do Kouřimi sa asfalt dopravuje väčšinou z našej rafinérie v nemeckom meste Leuna, obvykle cisternami alebo vlakom.

vzorky-asfaltu.jpg

Denne sa v našom areáli môže teoreticky vystriedať až 45 cisterien. Jedna odvezie 25 – 29 ton asfaltu. Snažíme sa, aby dopad na okolie bol čo najmenší. Vďaka online plánovaniu, mobilným aplikáciám a vyvýšenému semaforu sa už nestáva, že sa na parkovisku v areáli stretne niekoľko cisterien naraz.

Vlaky s asfaltom síce jazdia pomalšie, vo vagónoch však odvezú toľko ako 40 automobilových cisterien.

Asfalt sa u nás po príjazde príliš neohreje. Bitúmen uskladníme, otestujeme v laboratóriu, zaznamenáme. Poskytneme mu tú najlepšiu starostlivosť.

Podľa priania zákazníkov potom namiešame výsledný produkt – cestný asfalt, polymérom modifikovaný asfalt, prípadne priemyselný asfalt.

Hotové objednávky odosielame v horúcom stave v cestných či železničných cisternách, prípadne v blokoch za studena balených do PE fólie alebo vo forme granulátu.

Asfalt po našom spracovaní väčšinou mieri do tzv. obaľovní, ktoré patria stavebným firmám. Neprekvapí, že najväčší záujem o výdaj asfaltu je v nedeľu večer, aby bol v obaľovni pripravený na rannú zmenu začiatkom pracovného týždňa.

Asfalt, ktorý odolá extrémnym teplotám

modifikacna-jednotka.jpg

Našou najväčšou pýchou je polymérom modifikovaný asfalt (PMB), ktorý využíva náš patent zo 70. rokov.

Asfalt s polymérom je výrazne odolnejší, v lete dobre chráni pred teplom a v zime pred nízkymi teplotami. Zjednodušene vzniká tak, že sa granuly polyméru, ktoré vyzerajú ako polystyrén, zmiešajú s asfaltom a aditívami.

Polymérom modifikovaný asfalt je vhodný na cesty a diaľnice. A taktiež na skladové plochy a parkoviská kamiónov, na ktorých by inak na základnom asfaltovom povrchu vznikali „koľaje“ spôsobené kolesami zahriatymi dlhými jazdami po diaľniciach.

Výrobu tohto asfaltu so skvelými vlastnosťami nám v Kouřimi umožnila výstavba modifikačnej jednotky, do ktorej sme investovali 1,5 milióna USD.

Čo okrem ceny rozhoduje?

Asfalt je komoditou, a tak je pre zákazníkov hlavným kritériom cena, ktorú aktualizujeme každý týždeň. Dôležitá je však aj včasná doprava, balenie a hladko fungujúce procesy okolo.

Na rozdiel od ropných rafinérií, pre ktoré je asfalt jedným z vedľajších produktov, my sa v Kouřimi na asfalt špecializujeme a je pre nás „denným chlebom“. I preto dokážeme ponúknuť vysokoodborné poradenstvo a nadštandardný servis na mieru.

Zákazníkov zásobujeme asfaltom 24 hodín denne 7 dní v týždni. Akýkoľvek produkt vieme expedovať prakticky ihneď po objednaní.

Všetky procesy sú automatizované a digitalizované, od zadania objednávky asfaltu v aplikácii cez výrobu automatickým technologickým zariadením až po potvrdenie doručenia produktu zákazníkovi.

Ponúkame taktiež asfalty s teplotou nižšou až o 40 stupňov, ktoré netreba toľko zahrievať, čo pre zákazníkov pri manipulácii a vykládke znamená cenné úspory energií. A pre pracovníkov sú práce pri kladení menej namáhavé.

A čo výsledná kvalita ciest?

Vodiči a bežní občania si s asfaltom, samozrejme, spájajú predovšetkým kvalitu ciest a chodníkov, po ktorých jazdia a chodia. Prípadom, keď sa po rekonštrukcii musí nový povrch po jednej sezóne upraviť, sa dá predísť. My vieme dodať kvalitný asfalt, veľké stavebné firmy ho vedia kvalitne položiť. Zostáva, aby vo výberových konaniach zadávateľov bola hlavným kritériom kvalita, nielen cena.

Ako recyklovať asfalt

kourim-exkurzia.jpg

Vývoj nových typov asfaltu v Kouřimi prebieha v súlade so zámerom uhlíkovej neutrality TotalEnergies. Asfalt je jediná frakcia z destilácie ropy, ktorú je možné 100 % recyklovať.

„Chceme sa čoraz viac zameriavať na odolnejšie polymérom modifikované asfalty a asfalty na recykláciu. Čo najviac asfaltu sa má vracať späť na vozovky,“ potvrdzuje Michael Machalla, ktorý má prevádzku v Kouřimi na starosti.

Ako sa dá znovu využiť starý asfalt?

Pôvodná asfaltová zmes sa odfrézuje, použijú sa špeciálne asfaltové spojivá obohatené oživovacou zložkou a tak sa obnovia pôvodné výkonnostné vlastnosti zmesi. Vývojom špeciálnych asfaltových spojív pre recykláciu prispievame k cirkulárnej ekonomike a k znižovaniu objemu stavebného odpadu.

Asfalt voňajúci po borovici

V pláne sú ďalšie rekonštrukcie v areáli, ktoré pomôžu životnému prostrediu aj efektivite prevádzky. Zároveň sa dlhodobo snažíme znižovať hluk a pachové emisie pokročilou filtráciou vzduchu.

„Budeme pokračovať v automatizácii, ktorá nás baví,“ teší sa Michael Machalla. „Dlhodobo tiež pracujeme na vzťahoch s mestom Kouřim a miestnymi obyvateľmi. Susedia na nás majú telefón a my na nich.“

TotalEnergies sponzoruje akcie v meste a podieľa sa na úhrade kontajnerov na triedený odpad pre občanov. Sú to ďalšie príklady z množstva našich projektov v rámci udržateľnej budúcnosti.

Niektoré inovácie majú úžasný dopad na kvalitu života. Chcete príklad na koniec?

Sme schopní dodať asfaltové spojivo, ktoré „nesmrdí“ typickým asfaltovým pachom, ale vonia po borovici. Tento príjemný bonus ocenia pri kladení nového asfaltu nielen stavební pracovníci, ale hlavne ľudia v husto obývaných sídliskách.

Či už ucítite peknú vôňu asfaltu, alebo sa vám proste len dobre pôjde, spomeňte si na TotalEnergies a náš závod v Kouřimi!

Pozrite sa na fotky

kourim-navsteva.jpg

Michael Machalla, šéf závodu, víta návštevu kolegov TotalEnergies.

 

prijem-nakladka.jpg

Vitajte na hlavnej triede. Pravý pruh je určený na nakládku, ľavý na príjem asfaltu.

 

zasobnik-asfalt-nakladka.jpg

Jeden zo šiestich zásobníkov. V ňom sa skladuje a ohrieva asfalt pred naložením do cisterny.

 

areal-kolajnice.jpg

Koľajnice k nám vedú z neďalekej stanice v Pečkách, ktorú nájdete na najvyťaženejšej české trati Praha – Česká Třebová a na trase 4. Paneurópskeho koridoru.

 

nakladka-asfaltu.jpg

Vodiči cisterien nesedia len za volantom. Tu je po príjazde ich ďalšie pracovisko a úloha – naplniť zhora cisternu novým asfaltom. Všetko pod prísnym dohľadom kamier z velína.

 

hak-vodic.jpg

Tento hák vo vzduchu je určený pre vodičov. Vodič je pri vykládke asfaltu zaistený lanom. Vďaka tomu môže bezpečne otvoriť podtlakový ventil na vrchu nádrže automobilovej cisterny, aby sa pri vypúšťaní asfaltu neponičila.

 

inline-vyroba.jpg

Flexibilná in-line výroba nám umožňuje vyrobiť celú škálu produktov podľa noriem, ale aj produktov upravených na mieru. Automaticky sa namieša zmes, ktorú si zákazník objednal.

 

modifikacna-jednotka-nadrz.jpg

Keď sme v roku 2018 modifikačnú jednotku na polymérom modifikovaný asfalt otvárali, bola to veľká udalosť. Do Kouřimi sa prišli pozrieť vysoko postavení kolegovia v TotalEnergies z celého sveta.

 

vaha-cisterny.jpg

Práve stojíme na váhe, ktorá váži cisterny. V pozadí vľavo vidíte najväčší zásobník na asfalt, vpravo novú modifikačnú jednotku na polymérom modifikovaný asfalt.

 

kotol.jpg

Celou sústavou prúdi horúci olej, ktorý ohrieva kotol na zemný plyn tak, aby bol asfalt všade prehriaty, netuhol a dalo sa s ním manipulovať.

 

asfalt-riegrovy-sady.jpg

Ukážka farebného asfaltu z našej dielne: pražský park Riegrovy sady.

 

 

Dátum vydania: 4. 8. 2022